top of page

روز جهانی انسان باوری - هیومنیسم


انسان باور بودن یعنی تلاش برای داشتن رفتاری شایسته، بدون توقع پاداش یا ترس از مجازات پس از مرگ

Kurt Vonnegut Jr

 

اعتقاد فلسفی وجود دارد که می گوید بشریت چیزی بیش از عروسکهای خیمه شب بازی است که برای موجودات الهی یا فاعلین عجیب و غریبِ متافیزیکی و موجوداتی با طرح های خاص خود، ساخته شده. و آن انسان باوری - هیومنیسم- است که باور دارد ما تماما از درون خودمان هستیم و رفتار خوب و متمدن ما به چیزی وابسته نیست بلکه یک تمایل واقعی و صادقانه است برای شایسته بودن. بیش از همه این فلسفه اهمیت مسئولیت شخصی را بالا می برد، اگر ما مانند هیولا رفتار کنیم ، ما هیولا هستیم، "شیطان مجبورم کرد که این کار را انجام دهم" وجود ندارد. در روز جهانی انسان باوری - هیومنیسم- این ایدئولوژی، توسط کسانی که این ایده را تمرین می کنند، جشن گرفته میشود و عقل و علم را به دنیای ایمان با باورهای غیرمنطقی می کشانند.

تاریخ روز جهانی انسان باوری - هیومنیسم

در روز انقلاب تابستانی یعنی ۲۱ ژوئن، روز جهانی انسان باوری - هیومنیسم - توسط سازمان ها و افرادی که ارزش علم و خردگرایی را بالاتر از الهیات و ماورالطبیعه میدانند، جشن گرفته میشود. این روز توسط اعضاء انجمن انسان باوران آمریکا در دهه ۹۰ میلادی ایجاد شد. تنها تعطیلی که برای آزاد اندیشی در جهان، در نظر گرفته شده است. در سالهای اخیر، این جشن به سرعت رشد کرده و حتی در بعضی از کشورها پوشش تلویزیونی نیز دارد. نحوه برگزاری این جشن در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است به طوری که برخی گروه ها میهمانی برگزار میکنند و برخی دیگر طرفدار برگزاری همایش و فعالیت های اجتماعی هستند. نکته اصلی روز جهانی انسان باوری - هیومنیسم - این است که با افزایش دانش عمومی از روش های علمی و به این امید که بسیاری از اسطوره های قدیمی و خرافات را خنثی سازد، جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنیم. حامیان شناخته شده روز جهانی انسان باوری - هیومنیسم - شامل زیست شناس تکاملی ریچارد داوکینز (Richard Dawkins)، نویسنده پرفروش فیلیپ پولمن (Philip Pullman)، فیلسوف اِی سی گرِی لینگ (AC Grayling) و کمدین تیم مینچین (Tim Minchin) هستند.

چگونه روز جهانی انسان باوری - هیومنیسم - را جشن بگیریم

اولین و بهترین راه برای بزرگداشت روز جهانی انسان باوری - هیومنیسم - در نظر داشتن عاملیت خود به عنوان یک انسان است. چه چیزی محرک انتخاب های شماست و باعث می شود که شما انسان وارسته ای باشید؟ آیا این محرک، ترس از مجازات شدن توسط قدرتی برتر است؟ آیا بدنبال پاداش های بزرگ در آخرت هستید و این چیزی است که شما را از کشتن مردم و فریبکاری باز می دارد؟ و یا به طور ساده تر این که به گونه ای با دیگران رفتارِ همراه با شایستگی و احترام داشته باشیم، کافیست؟ که در واقع بهترین انگیزه ی مورد نیاز ما نیز هست؟ روز جهانی انسان باوری - هیومنیسم - شما را ترغیب می کند تا از این سؤالات بپرسید و مدتی را برای کمک به همنوع خود صرف کنید.

مقاله آینده

No posts published in this language yet
Once posts are published, you’ll see them here.
bottom of page